Kalendarz

sierpień 2019
N P W Ś C Pt S
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń

Stastystyka odwiedzin

9.png1.png9.png4.png3.png7.png
Dzisiaj69
Wczoraj170
W tygodniu791
W miesiącu3157
Wszystkich919437

Visitor Info

  • Browser: Unknown
  • Browser Version:
  • Operating System: Unknown

Wspierają nas
Facebook

„ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA JEST ZABAWĄ
IM WIECEJ ZABAWY TYM WIĘCEJ NAUKI”
                                                Glenn Doman
Współcześni badacze mózgu z zakresu edukacji wyraźnie mówią: jedynie zaciekawiony, zainteresowany i rozluźniony mózg może rozwijać i  uczyć się w efektywny sposób.
Czyli kiedy? Właśnie podczas dającej radość i zaangażowanej zabawy. Stąd górujący nad tym artykułem cytat.
Po pierwsze - Pozwólmy dzieciom działać!
„ Za każdym razem, gdy robimy coś za dziecko, co może zrobić samo rabujemy mu cząstkę życia.”
Obecnie naturalna aktywność dzieci ulega znacznemu ograniczeniu. Wykonywanie różnorodnych czynności w codziennym życiu, a także rysowanie, malowanie, lepienie, majsterkowanie stopniowo zanika.  Jest to  niepokojące, ponieważ praktyczne działanie i tworzenie  rozwija mózg, usprawnia manualnie, ale przede wszystkim  bawi, rozładowuje  napięcie emocjonalne, a przede wszystkim  buduje poczucie własnej sprawczości i wartości.
Coraz częściej wyręczamy a wręcz izolujemy dzieci  od codziennych prac; przygotowania posiłków, porządków, a przecież   przy odrobinie  cierpliwości poprzez włączenie  w  działanie  możemy dać szanse  naszemu  dziecku na rozwój, wzmocnimy więź i świetnie będziemy się razem bawić.
Zatem  sekret wsparcia  rozwoju dziecka nie tkwi w stosowaniu  uniwersyteckich rad, tworzeniu  wydumanych zajęć, ale przede wszystkim w  byciu z dzieckiem i tworzeniu  sytuacji wyzwalających jego  aktywność tak,  by samodzielnie badało i odkrywało świat.  Nie potrzeba też specjalnie wyznaczonego czasu ani dodatkowych środków, czy drogich pomocy. Stymulować i stwarzać warunki do rozwoju można w każdej codziennej sytuacji, na spacerze, jadąc samochodem, podczas wspólnych porządków, czy przygotowywania posiłków.
Poniżej przedstawiam kilka propozycji wspólnych zabaw które pomogą wspierać i rozwijać funkcje poznawcze znaczące dla późniejszego opanowania umiejętności czytania i pisania.
Wszystkie z proponowanych ćwiczeń należy dostosować do możliwości i poziomu rozwojowego dziecka. Zniechęcenie, jakie może się pojawić w wyniku zbyt trudnego zadania może zepsuć cała przyjemność wspólnej zabawy! Warto pamiętać o systematyczności  powtarzania ćwiczeń przy krótkim czasie ich realizacji, tak by  nie stały się  nużące.
Ćwiczenia percepcji słuchowej –  Co  uszka usłyszały ?
Od najmłodszych lat możemy z dzieckiem ćwiczyć rozróżnianie, określanie i naśladowanie dźwięków i odgłosów słyszanych z otoczenia ( co szumi, syczy, wieje skrzypi itd.)
Inną formą są dźwiękowe zgadywanki : co słyszysz? ( przelewanie wody przedzieranie kartki, przesypywanie ryżu itp.)Który ze znanych przedmiotów wydaje dany dźwięk?(tyka, syczy, szumi, gwiżdże, stuka itd)  

Bo człowiek nie czuje kiedy się rymuje ;)
Wspólne czytanie i zapamiętywanie rymowanych  wierszyków, śpiewanie piosenek, tworzenie par rymujących się słów, wyszukiwanie rymów,  wybieranie rymującego się słowa spośród kilku podanych, układanie własnych rymowanek - to doskonałe ćwiczenie przygotowujące do czytania i pisania.
…I razem w rytm
 Zabawy z rytmem polegają na odtwarzaniu usłyszanych rytmów poprzez - klaskanie, stukanie, skakanie  lub tworzenie własnych układów rytmicznych
np. dwie łyżki + widelec+ 2 łyżki  = 2 podskoki +klaśnięcie +2 podskoki itp
Dla dzieci starszych :
Kto więcej wymyśli…
*słów rozpoczynających się na daną głoską ( s jak ser, sok, sowa itd) sylabą ( pa – parasol, parapet, paliwo)  
*słów kończących się dana głoską (wieszak, hamak, bujak– rozwinięciem może być „domino wyrazowe” czyli podaj wyraz na ostatnią  literę który usłyszałeś ( sowa – auto – owad- dom –itd.)
… ile jest:
*słów w zdaniu, sylab w wyrazie   (można poukładać tyle klocków, wyciąć tyle pasków z papieru )
Ćwiczenia percepcji wzrokowej :
*Domowe memory, czyli  zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia wszystkie  lub określa który przedmiot znikł.
*  Układanie obrazka/ pocztówki z pociętych części.
* Układanie / według podanego wzoru patyczków, klocków
*dostępne w księgarniach i Internecie zadania typu: porównaj obrazki, dorysuj brakujący element)
*Segregowanie, wyszukiwanie  przedmiotów ze względu na ten sam kolor, wielkość , kształt (guziki, klocki, koraliki, nakrętki, słoiki, skarpetki  pojemniki  i inne elem. wyposażenia domu)

Ćw z zakresu koordynacji wzrokowo – ruchowej, motoryki małej, grafomotryki:

*  Lepienie, wycinanie, wykrawanie z plasteliny lub   różnego rodzaju ciastolin,  ( Internet pełen jest prostych i tanich przepisów )

*formowanie kształtów figur, liter ze sznurówek, patyczków, wykałaczek, drucików   

*rysowanie paluszkami na tacy z mąką, kaszą kształtów figur, liter, cyfr

*  Kalkowanie obrazków, Wycinanie
*Malowanie paluszkami, pędzelkiem, wacikiem do uszu, przedmiotami o różnej fakturze: gąbka, stempelki warzywne, folia, rurki… )
*wiązanie, sznurowanie, zakręcanie /odkręcanie butelek, przelewanie, przesypywanie
*zapomniane a doskonałe ćw koordynacji: skakanie w gumę
*wrzucanie, celowanie , podrzucanie  (np. podrzuć - klaśnij  - złap)
*budowanie orientacji przestrzennej poprzez wyszukiwanie/ układanie przedmiotów wg  podanej instrukcji np. łyżki kładziemy po prawej stronie talerza, a nóż i widelec po lewej. Określanie położenia przedmiotów: podaj proszę lalkę/samochód  pierwszy z prawej… itp.
Każdy rodzic jest najlepszym znawcą  swego dziecka, wie co je  interesuje, co sprawia przyjemność – z taką wiedzą może najlepiej dobrać czas i rodzaj zabaw – treningów. Najistotniejsza jest ich  częstotliwość i systematyczność przy równoczesnym dość krótkim czasie trwania.
Na koniec jeszcze apel
Nie koncentrujmy się na błędach i niedociągnięciach to z pewnością nie doda naszym dzieciom skrzydeł, skupiajmy się na tym co się udało, co zostało wykonane dobrze, owszem pracujmy nad tym co słabsze, ale przede wszystkim wspierajmy, doceniajmy włożony wysiłek:
Robisz to dobrze.
Jak tego dokonałeś?
Robisz to lepiej niż poprzednio. Jesteś w tym coraz lepszy!
Widzę, że pracowałeś ciężko, aby to osiągnąć.
Widzę, jak dużo wysiłku w to wkładasz. Trzymaj tak dalej!
Włożyłeś w to dużo pracy i dobrze Ci wyszło.
Sporo się namęczyłeś!

Wszystkim życzę samych radosnych chwil podczas  wspólnej  zabawy !
                          Agnieszka Wojnowska
http://www.logopediapraktyczna.pl/dziecko-w-kuchni/

Wszystkie prawa zastrzeżone. eRTe.net.pl